همواره درب آسانسور در یک سیستم آسانسوری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می تواند به صورت همزمان دارای دو جنبه ایمنی و تزئینی برای مجموعه آسانسور داشته باشد، در نتیجه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، در ضمن باید در هنگام نصب آن مانند قسمت های دیگر مکانیکی آسانسور، دقت زیادی انجام پذیرد، زیرا کمترین بی دقتی میتواند خرابیهای مکرر آسانسور را در پی داشته باشد و ممکن است موجب تحمیل زیان های مالی فراوانی شود.
به طور کلی در یک دستگاه آسانسور از دو نوع درب استفاده می شود :
درب طبقه (که به تعداد توقف های آسانسور می باشد)
و درب کابین ( که روی کابین آسانسور نصب شده است) استفاده می گردد .
درب طبقه
درب هایی هستند که در محل ورودی طبقات ساختمان به کابین قرار می گیرند. البته این مدل درب طبقات نیز مدل های متفاوتی دارند که می توان به این موارد اشاره نمود :
درب لولایی
درب تلسکوپی ( از یک طرف بازشو )
درب سانترال ( از وسط بازشو )
و درب های آکاردئونی
البته باید به این نکته توجه نمود که هرکدام از این درب های را نمیتوان در هر ساختمانی مورد استفاده قرار داد. موارد استفاده از این درب ها با توجه به نوع کاربری و مطابق با استانداردها صورت می گیرد.
درب کابین
نوع دیگر درب های آسانسور درب هایی هستندکه روی کابین نصب می شوند و مانند درب طبقات انواع مختلفی دارد مانند تلسکوپی، سانترال و ارکاردئونی که با توجه به نوع طبقات و استاداردهای لازم مورد استتفاده قرار می گیرند.
اگر بخواهیم نگاهی کلی به این مقوله داشته باشیم باید بگوییم که درب آسانسور از لحاظ مکانیکی به سه دسته کلی طبقه بندی می شوند: درب ساده ( درب طبقه لولایی و کابین بدون درب ) که در این مورد توضیحاتی ارائه شد.
نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم شده است.
نحوه عملکرد در درب های اتوماتیک به این صورت است که ، مکانیزمی روی درب کابین وجود دارد که وظیفه آن علاوه بر باز و بسته کردن درب کابین، باز و بسته کردن درب طبقات نیز می باشد.
همانطور که اشاره شد درب آسانسور اهمیت ویژه ای دارد و باید با حساسیت ویژه ای آن را بر روی اجزا کلی آسانسور قرار داد.